torsdag 7 februari 2013

Jag älskar inte....

Jag älskar inte veckor som den här! Inte för att jag missunnar mina kära familjemedlemmar att fylla år utan för att min träningsrytm blir påverkad.

Om man är föräldar till två killar som båda spelar bandy och där man är tränare för den yngres bandylag så är jag i skridskorna månd, tisd, tors, lörd samt alla matchdagar. För att få ihop något som kan kallas träning måste man planera och jag har lyckats pussla ihop följande upplägg:

En normal vecka kör jag löpning till och från jobbet månd, onsd och fred. Trainer direkt efter löpningen månd 2x20, onsd 5x4 och fred 10x3 (givetvis med knorr på slutet av alla passen). Helgen bjuder på lite mer varierad träning gärna med långdistans.

MEN så helt plötsligt kommer en vecka då både den äldste sonen och min fru fyller år (givet en onsdag och fredag). Man blir ju helt villrådig - vad gör jag nu? Hur gör jag nu?

Nu måste en 43 årig man helt plötsligt improvisera - går det åt h...te? Kanske? Just nu känns det så. Körde normal månd, onsdagen fick bli utan löpning men desto mer kränkande trainerpass med fokus på styrka, körde så tungt att benen höll på att gå av och idag var benen allt annat än fräscha. Sätter mig på trainern och känner direkt att jag måste av....

Fredrik tjatar alltid om hur många watt Wiggins och gubbarna drar över 60 minuter. Jag har aldrig kört ett 60 min intervall pass på trainern och kände att det kanske var det jag skulle köra idag. Vred motståndet till lätt och for sedan iväg mot klockan. Kadensen fick bli runt 110 och pulsen steg stadig och landade ganska snart vid 90% av max. Sedan trampade jag, fortsatte trampa och fortsatte trampa. HERREGUD vad jag trampade och HERREGUD vad tråkigt jag hade, inte ens bästa musiken i världen kunde slita mina tankar från tristessen.

Trött blev jag och det var säkert ett jättebra pass ur många perspektiv - men jag kommer nog aldrig göra om det! Trainer är tråkigt som det är, varför göra det ännu tråkigare?

Nästa vecka har jag sportlov, tjenare vad man kan bränna fett och gummi då!

Sov gott alla Mugglare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar