måndag 11 mars 2013

Hata Octalink, älska Bikeplace!

Jag gillar min fulracer som mestadels står fastspänd på trainern hemma, den får dessutom tjäna som vår och höst racer för att skona min älskade epoxycykel. MEN den har octalink vevlager/vevparti. Ett system som Shimano måste tillverkat medan Gud sov! Det är i princip omöjligt att få skiten att sitta fast och det glappar bara tittar på det. Nu har glappande blivit såpass stort att den är ocyklingsbar.

Jag har lagt många timmar i helgen på olika internetsajter för att hitta en ny vänster vevarm. Till slut har jag insett att jag måste köpa ett helt nytt vevparti.

Innan jag beställde tänkte jag smart som jag är att sticker ner till killarna på Bikeplace för att se om dom kunde hjälpa mig. Sagt och gjort, 15 minuter senare var jag hemma igen med ett fett flin på läpparna. Jag mumlade på en ramsa som kan sjungas med valfri melodi "aldrig köpa mer från internet, aldrig köpa mer från internet, aldrig köpa mer från internet"!

Jon på Bikeplace rotade fram en låda med vevarmar och hittade ett par Ultegra i 172.5 till mig, han ville ha 200 spänn för dom då han erkände att han förmodligen aldrig kommer montera dom på någon cykel.

Jag sparade massor av pengar och hade jag inte varit så dumsnål och trott att jag kanske kunde köpa billigare via Wiggle, CRC, Bikediscount, Probikekit osv, så hade jag även sparat sisådär 3 timmar (som jag kunnat träna på - hmpf).

Jag kommer förmodligen aldrig köpa cykeldelar från internet igen då man blir betydligt gladare om man gynnar den lokala cykelhandlararen och man får dessutom det man vill direkt (utan att vänta i dagar/veckor på att paketet skall dimpa ner i en cigarraffär långt från dig med konstiga öppettider...).

Nu några timmar och oljiga fingrar senare är cykeln träningsbar igen.

Bikeplace - Internet 1-0

Patric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar