måndag 25 februari 2013

Distans Sälen - Mora.

Brosan hade planerat in ett gött distans pass i söndags, tanken han hade var att köra från Sälen till Mora. Streckan mäter 90 km och skulle köras på snö med skidor. Så jag bestämde mig för att åka med upp till Sälen. Känslan att åka 50 mil utan startplatts kändes bra ända tills vi kom fram, då kom paniken smygandes, tänk om jag inte får någon startplats. Lyckligtvis fick jag köpt mig en startplats av en kille som hade fått en kråka i näsan. =)

Så nu var det bara till att valla skidorna, Erik mobbade mig för att jag la på så lite fäste. Men kan de hårda killarna köra utan fäste så kan väl jag med. Men det värsta var att jag fick valla mammas skidor, det är en sak att valla bort sig själv men att valla bort sin mamma det kan sluta med smisk på stjärten.

Vaknade 04.45 för Erik tyckte det var en lämplig tid att fixa med gps klockan så han fick alla variabler rätt. Så nu fins den klockan på ett ställe där solen aldrig skiner!
Så det var bara till att gå upp äta sin gröt ta sin morgon stund på toa, och sen ta sig ner till starten.

Det är nu det är bra med lite rutin när man ska fram i leden, och innan Erik fattat nått så var vi längst fram. vi drog i väg och tog tät det är ju där vi conti gubbar ska vara. vi lyckades komma i från varandra ganska snart lite synd, men så är det när 8800 pers ska iväg. Allt kändes jätte bra enda tills det var 4 mil kvar och mitt fäste var helt slut. Så nu blev det till att staka. En liten notis lyssna på Erik, så det är bara till erkänna att gamal är inte alltid äldst. (nästa år vallar Erik mina skidor). När det var 2 mil kvar till mål stekte solen på bra och spåren sög fast skidorna (tur att man är så stark i överkroppen som cyklist...). Det är något spicielt att se kyrkan i mora komma närmare och man vet att 9 mil av glädje snart är slut. Efter målgon så började den riktiga tävlingen, hitta sin väska så fort det bara går för att komma åt sina starkbärs. Jag och Erik sänkte ett par öl i duchen så alla historier om dagen skulle bli lite bättre. Erik tyckte det var en sjukt skön känsla att ha sex spår att välja på aldeles för sig själ, och slippa hoppa över folk som ska trilla i alla backar. Är mycket stolt över Erik när han berättade att han bytte mycket mellan spåren så mamma skulle få lite sämre spår.

Erik stog för söndagens presetation med att sänka sin tid från 8.20 till 5.35 och då var det inte ens raket före. Så jag är sjukt nöjd med våran juniors utveckling, känns skönt att veta att vi har bra tillväxt i clubben. Men jag är lite snabbare och hårdare :-).

Jag och brosan innan start.
En go öl efter nio mil. Det har sina fördelar att vara bland dom första i mål man får ducha i fred :-)

Så nu är det bara till att ladda om för att kanske ta dom nio milen igen på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar